vrijdag 9 maart 2012

Jamie Oliver in Ipswich


Jamie Oliver in Ipswich (3/3)
Het stadje Ipswich staat op zijn kop: Jamie Oliver is in aantocht!
In samenwerking met de overheid heeft het Ministry of Food hier een enorm kook- en voedingsvoorlichtingsproject opgezet om de voedingsgewoonten te verbeteren. Prima preventie! Het aantal welvaartsziekten zoals diabetes is hier namelijk erg groot. Voor 10 dollar kan iedereen hier een kookcursus volgen, overdag of 's avonds. Het programma draait voor een groot deel op vrijwilligers.

De master himself is net gearriveerd vanuit Mexico, voor een grote tournee door Australië. Om 13.00 uur zou hij een (openlucht)kookdemonstratie houden in het centrum van de stad. Daar wil ik naartoe. Er staat een lange rij wachtenden. Een politieagent vertelt mij desgevraagd dat je een ticket nodig hebt. Aangezien ik dat niet heb, lijkt mijn plan dus niet door te gaan. Een aardige Australische mevrouw uit de rij vangt dat op en geeft mij een kaartje dat zij over heeft. Zo voeg ik mij in de rij bij Lynn met haar man en vier kinderen. Zij zijn afkomstig uit Londen en zo’n tien jaar geleden naar Australië geëmigreerd, om meer ruimte te hebben voor hun opgroeiende kinderen. Een leuk gezin, helemaal in de ban van Jamie Oliver. Lynn vertelt me dat die kookcursussen hard nodig zijn, want op dit moment zijn er drie generaties vrouwen die nauwelijks kunnen koken. Lynn en haar dochters zijn er enorm mee bezig, en met hen vele andere gezinnen.

Als om één uur Oliver ten tonele verschijnt, stijgt er een enorm applaus op uit het publiek. Iedereen gaat uit zijn dak! Oliver maakt een simpel gerecht klaar: chicken fajitas (een wrap) met guacamolo en een salsa van tomaat, terwijl hij alles gezellig aan elkaar kletst. Na afloop verdrinkt hij bijna in de menigte die zijn kookboeken willen laten signeren. Intussen komt de regen bij bakken uit de lucht, maar de fans gaan niet weg zonder een handtekening. Jamie blijft rustig en geduldig: een aardige knul! Ik vond hem alleen wel wat dik geworden … Dit werd later in de kranten breed uitgemeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten