zondag 26 februari 2012

Los Angeles – Auckland (Nieuw Zeeland)


We vertrokken 21 februari voor een vliegreis van 13 uur naar Auckland en we arriveerden ruim een dag later op 23 februari – voor ons heeft 22 februari niet bestaan, na het overschrijden van de datumgrens. Ik weet dan ook niet meer wat voor het dag het is. Mijn agenda ligt thuis, dus het wordt me makkelijk gemaakt om ook dat soort dingen los te laten.

Aankomst in Auckland: gedonder bij de douane, want een vergeten appeltje levert ons 400 dollar boete op. Dat miezerig kleine appeltje zat in mijn rugzak in een plastic tas die ik niet leeggekieperd had ter controle. Flink balen, maar een goede les, ook voor alle lezertjes van dit blog die plannen hebben voor een reis naar Nieuw-Zeeland.. Die lui hebben hier alles onder controle. Later hoorden we verhalen van autochtonen die ook de klos waren, nota ben door een appel die ze diezelfde ochtend op de luchthaven van Auckland hadden gekocht en na terugkeer vanaf de haven in Brisbane vergeten waren aan te geven. Dat geeft een beetje troost.

We kwamen aan om 7.00 uur ’s ochtends, maar het was eigenlijk 10.00 uur voor ons. Een flinke dag voor de boeg, en die dag konden we gebruiken voor een bezoek aan Auckland. Ons hotel / appartement lag midden in de stad. Het goot van de lucht, toen we daar aankwamen. Gelukkig konden we zo vroeg ons spullen kwijt en het appartement in. Na een frisse douche meteen de stad in, lekker gezellig  eten ergens binnen waar je de regen niet kon zien.

Groene Nieuw-Zeelandse mosselen
Dat was midden in het centrum op Victoria Street bij Lord Nelson. Eigenlijk een steakrestaurant, maar wij gingen voor de vis, de Nelson-oesters en de beroemde kanjers van groenlip-mosselen (zie foto)! Lekker pittig met wat chilipeper, lekker!
Konden we daar dan niet die befaamde Bluff-oesters krijgen? Nee. Het seizoen start pas 1 maart, dus ik hoop dat ik daar nog verslag van kan doen. Intussen genoten we van onze lunch, en de gezellige kout met de gastvrouw, die ons honderduit vertelde over de vismarkt. En ja, waar een markt is, is Marleen.

Na deze late lunch trotseerden we de regen – (wat een geluk dat ik mijn lange regenjas bij me had), en gingen we richting zee de Queenstreet af naar de vismarkt, want daar was natuurlijk razend veel te zien.
Vismarkt Auckland

Ik had al zo veel gehoord over rare vissen, maar daar kon ik ze allemaal zien. Alles kersvers. De groenlip mosselen komen uit de wateren van de Marlborough Sounds, het noordoosten van het Zuider Eiland. Tachtig procent van de Nieuw-Zeelandse visexport komt uit Marlborough. Het gaat dan voornamelijk om zalm, oesters, de peperdure paua (zeeoor), koningsvis en koura (langoesten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten