zaterdag 18 februari 2012

San Francisco – Sacramento - Carmel


Tweede etappe: San FranciscoSacramento - Carmel.



 

Na aankomst in San Francisco met een dikke Dodge Durango eerst noordwaarts richting Sacramento gereden, op weg naar Rancho Cordova. Midden in de avondspits de stad uit, over meerbaanswegen, veel bruggen, water: indrukwekkend! Dit is echt de VS, wow! De zon scheen en op de radio ‘Classic Vinyl’, dus wat wil je nog meer. Grote winkelcentra langs de weg met hotels, tal van eetgelegenheden, supermarkten en kleine winkels. Toen het donker werd, aangelegd bij zo’n centrum, voor een snelle hap bij een Thais restaurant. Daar aten we in de gauwigheid wel eventjes de lekkerste green curry ooit, geserveerd in een verse kokosnoot, rijk gevuld met stukken zalm, hele grote garnalen en Jakobsschelpen, met Jasmijnrijst erbij. Ik had zo’n trek en het was zo lekker, dat ik helaas vergeten ben een foto te maken....

De volgende dag overnachting in Carmel, een pittoresk stadje met leuke winkeltjes aan de Pacific Ocean, ten zuiden van San Francisco. Het plaatsje heeft een ongelooflijk mooi strand; een must voor ieder die de prachtige tocht langs de kust gaat maken over de Highway One naar LA in het zuiden. Ons hotel lag buiten het centrum, dus geen etentje aan zee. We aten in een restaurant op loopafstand, nadat een gespot visrestaurant om 20.00 uur dicht bleek te gaan door gebrek aan klandizie. Jammer, want ik wilde zo graag Dungeness krab eten (familie van de Noordzee-krab), en die zag ik - gekweld dat ik was - daar volop in een bassin rondscharrelen.

Dan maar naar Rio Grill, dat zich een ‘creative American bar & grill’ noemt. Die aanduiding was terecht, want het eten was verrassend! We namen allebei wat anders: Gjalt nam als voorgerecht carpaccio van buffel met aïoli, geroosterde kappers en schilfers harde kaas. Ik ging natuurlijk voor de ‘Dungeness crab cakes’, luchtige gefrituurde krabballen met een garnituur van stukjes komkommer en rode paprika, met komijn gekruid. Een mooie saus erbij op basis van een schaaldierenfond.

Daarna als hoofdgerecht een gestoofde lamschenkel met vlees uit Colorado, heel simpel in zijn eigen jus met wat tomaat, zoete wortel en doperwten. Botermals, je ging er bijna van slurpen. Op mijn bordje als hoofdgerecht: kersverse zeebaars op een bedje van een kreeft/broccoli risotto  met daaromheen een saffraan-tomatenbouillon. Een lekkere Californische Riesling uit Santa Maria Valley (2009) erbij. Wat een leven! Daarna op tijd naar bed, want ’s avonds slaat het tijdsverschil bij mij toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten